Chcąc założyć własną firmę lub rozszerzyć profil prowadzonego biznesu musisz uporządkować swoje przyszłe przedsięwzięcie. Koncepcja rozwoju działalności przelana na papier pozwoli Ci usystematyzować projekt, będzie niezbędna podczas starań o dofinansowanie w formie dotacji lub kredytu. Czym jest biznesplan i jak go napisać?
Biznesplan – czym jest?
Biznesplan jest oceną opłacalności nowej firmy, bez konkretnego projektu Twoje przedsięwzięcie skazane jest na porażkę. Powinien mieścić w sobie zakres oferowanych produktów, usług, które zamierzasz sprzedawać lub świadczyć.
Sporządzony w formie dokumentu zawiera opis celów przedsiębiorstwa w odniesieniu do warunków panujących na rynku, możliwości finansowych, technologicznych, organizacyjnych i marketingowych. Plan na biznes na piśmie zawiera katalog celów krótkoterminowych oraz oczekiwanych w dłuższej perspektywie czasu.
W jakim celu tworzy się biznesplan?
Biznesplan pomoże dostarczyć Ci informacji na temat realnych szans prowadzenia wybranej działalności, dokument pozwala spojrzeć na projekt obiektywnie. Analiza w oparciu o rynkowe uwarunkowania i Twoje finansowe możliwości daje szansę podjęcia właściwej decyzji, zarówno w kwestii rozpoczęcia jak i zaniechania działalności.
Plan na biznes na piśmie jest nieodłącznym elementem wymaganym w procesie ubiegania się o kredyty i dotacje na rozpoczęcie działalności gospodarczej. Składając wniosek o dofinansowanie w Urzędzie Pracy lub o dotacje z Unii Europejskiej musisz przedłożyć plan w formie załącznika. Biznesplan jest również skuteczną formą pomocy w późniejszym prowadzeniu własnej firmy.
Jak napisać biznesplan?
Sporządzając biznesplan nie szukaj gotowego wzorca, ponieważ konkretny projekt wymaga indywidualnego podejścia. Pamiętaj, że Twój plan na biznes musi zostać napisany w sposób prosty i zrozumiały. Logiczna struktura ułatwia odbiór osobom postronnym, Tobie również będzie łatwiej w przyszłości odnieść się do spisanych projektów. Główne elementy biznesplanu to:
- Streszczenie przedsięwzięcia – to opis zawierający najważniejsze informacje zawarte w poszczególnych częściach projektu. To wizytówka, która ma zachęcić potencjalnych inwestorów do ulokowania kapitału w Twojej nowej firmie. Zamieść tutaj podstawowe dane dotyczące firmy, cel opracowania biznesplanu, charakterystykę towarów lub usług, przyjętą strategię rozwoju, przewidywane koszty oraz zyski z działalności oraz jak zamierzasz spożytkować środki inwestycyjne.
- Charakterystyka przedsiębiorstwa – musi zawierać podstawowe informacje na temat Twojej firmy jak lokalizacja, dane kontaktowe, strukturę prawną.
- Opis produktu lub usługi – wskaż cechy produktów lub usług, które wyróżniają się je od pozostałych dostępnych na rynku. Opisz przyjętą politykę cenową i strategię sprzedaży, zastosowane technologie wytwarzania towarów, posiadane prawa autorskie i patenty, podstawy prawne związane z wykorzystaniem produktów.
- Kadra i pracownicy – opisz dokładnie kompetencje, kwalifikacje i wykształcenie kadry kierowniczej, zwróć uwagę na strukturę organizacyjną w firmie, podział obowiązków, ilość osób zatrudnionych i politykę płacową, plan zatrudnienia i szkoleń.
- Rynek i konkurencja – to część dotycząca charakterystyki branży, w której zamierzasz działać, panującej w niej tendencji oraz analiza konkurencji na rynku.
- Strategia marketingowa – opisz planowane formy promocji i reklamy.
- Harmonogram realizacji – przedstaw cele i sposoby ich realizacji na okres co najmniej 5 następnych lat.
- Analiza finansowa – wskaż plan przychodów i kosztów prowadzonej działalności, określ bilans zysków i strat, dokładny rachunek przepływów środków pieniężnych, opisz źródła finansowania nowego biznesu.