Zakupy, internet, własna firma

marketing-wielopoziomowy

MLM – co to? Na czym polega marketing wielopoziomowy?

Elastyczne godziny pracy, niezłe zarobki, atrakcyjne bonusy oraz zniżki na zbywane produkty sprawiły, że sprzedaż MLM jawi się jako atrakcyjna forma uzyskiwania dochodu. Marketing wielopoziomowy stał się alternatywą dla tradycyjnej, bezpośredniej formy sprzedaży i jest obecnie najszybciej rozwijającą się koncepcją promowania towarów i usług. Czym jest MLM i na czym polega jego działanie?

MLM – co to jest?

Pod skrótem MLM kryje się anglojęzyczny termin Multi Level Marketing, który określa specyficzną formę dystrybucji produktów z pominięciem konwencjonalnych etapów sprzedaży. Marketing wielopoziomowy, zwany też marketingiem sieciowym, działa na zasadzie bezpośredniego dostarczania towarów i usług do klienta, omija tradycyjny schemat udziału w sprzedaży sklepów, hurtowni, akwizytorów oraz reklamy.

Funkcjonuje w oparciu o przedstawicieli handlowych, którzy docierają do konsumenta bez pośredników. Oferująca towary lub usługi spółka sprzedaje je przy udziale niezatrudnionych uczestników, a każdy z nich kreuje swoją osobistą siec współpracowników. Z obrotów ze zbudowanej struktury handlowców uczestnicy uzyskują dodatkowe prowizje.

Na czym polega marketing wielopoziomowy?

Wewnętrzny system funkcjonowania spółki działającej w ramach MLM oparty jest na drabinie sprzedaży, im większa sprzedaż tym wyższa pozycja handlowca w strukturze firmy.

Mechanizm działania marketingu wielopoziomowego rozwija się dynamicznie dzięki poleceniom kolejnych usatysfakcjonowanych klientów, którzy często z czasem zostają przedstawicielami konkretnej firmy. Ogromne znaczenie w marketingu sieciowym mają premie i rabaty na następnie zakupione towary, zaproszenia do ekskluzywnych restauracji, eventy, podczas których promowane są najnowsze produkty danej marki.

Jakie zalety MLM?

Dla osób rozpoczynających karierę w marketingu wielopoziomowym niewątpliwą zaletą jest brak konieczności wniesienia wysokiego kapitału początkowego. Nakład inwestycyjny to najczęściej zakup pakietu startowego i podpisanie stosownej umowy z firmą. Działalność w formie MLM nie wymaga generowania kosztów w postaci wynajmu biura, powierzchni magazynowych oraz zakupu sprzedawanych towarów.

W strukturze marketingu sieciowego nie potrzeba wysokich nakładów na promocję i reklamę, to handlowiec zostaje twarzą marki przed klientami. Elastyczna forma pracy jest dla wielu osób kuszącą formą zarobkowania, przystępując do biznesu opartego na metodzie marketingu wielopoziomowego handlowiec pracuje w wyznaczonym przez siebie czasie, brak tutaj limitów, ograniczeń godzinowych.

Budując własną sieć dystrybutorów handlowiec zyskuje dodatkowe profity. Jego zyski są w dużej mierze uzależnione od ilości zamówień zrealizowanych przez osoby, które z nim współpracują, od tego dochodu otrzymuje prowizje.

Wady marketingu wielopoziomowego

Wśród wad marketingu wielopoziomowego należy wymienić ogromną konkurencję tego samego typu produktów na rynku. Sprzedawane towary w ramach MLM są zazwyczaj droższe niż ich odpowiedniki dostępne w sklepach stacjonarnych, dlatego dystrybucja wymaga dużej kreatywności i zaangażowania.

Handlowiec nie ma również żadnego wpływu na jakość towaru, nie może zdecydować o zmianie producenta. Przystępując do firmy funkcjonującej na zasadach marketingu sieciowego należy się liczyć z tym, że część zarobionych kwot przekazywana jest osobie postawionej wyżej w hierarchii spółki.

Scroll to top