Zakupy, internet, własna firma

Wymiana towaru w Internecie

Ile czasu na zwrot towaru? Jakie prawa ma konsument?

Jest wiele sytuacji, w których zachodzi konieczność zwrotu towaru. Przykładów można by wyliczać w nieskończoność jednak sedno sprawy, stanowi prawo konsumenta do zwrotu zakupionego produktu. Niekiedy, na tym polu pojawiają się pewne trudności. Wielu sprzedawców, zarówno sklepów internetowych jak i stacjonarnych, często zastrzegają sobie prawo do nie przyjmowania zwrotów ani reklamacji. Jest to dla nich swoiste zabezpieczenie, które pozwala im na odcięcie się od danego towaru i problemów z nim związanych. Jednak istnieją sytuacje, działające na korzyść konsumenta, o których opowiemy w poniższym artykule.

Zwrot zakupionego towaru a reklamacja

Zanim przejdziemy do tego, jakie prawa ma konsument względem zwrotu towaru, należy w tym miejscu zaznaczyć różnicę między reklamacją a zwrotem.

Reklamacja to zgłoszenie które składamy w sytuacji, kiedy otrzymujemy wadliwy towar. Wada dotyczy nie tylko uszkodzeń, ale także braku cech produktu, które gwarantował sprzedawca. W ramach reklamacji klient może ubiegać się o zwrot pieniędzy, naprawę lub wymianę towaru. Reklamacja dotyczy zarówno sklepów stacjonarnych, jak i internetowych.

Zwrot zakupionego produktu może mieć miejsce wtedy, kiedy z określonych powodów nie chcemy już go nabywać. Sprzedawca zobowiązany jest wówczas do zwrotu pieniędzy. Konsument zaś, może zostać jedynie obciążony kosztem przesyłki, jeśli dany towar został zakupiony przez Internet.

Najprościej rzecz ujmując, reklamację składamy wtedy kiedy towar jest uszkodzony, a zwrócić go możemy jeśli jednak się rozmyśliliśmy.

Zwrot towaru zakupionego przez Internet

Zakupy internetowe to dziś powszechność. W każdym przypadku, konsument ma prawo do zwrotu towaru w ciągu 14 dni od jego otrzymania, bez podawania przyczyny. Podobnie jest w przypadku zamawiania określonego produktu przez telefon lub, kiedy jest zamawiany poza siedzibą przedsiębiorstwa (np. po prezentacji). Przy każdym zakupie, sprzedawca ma obowiązek poinformować kupującego o przysługującym mu dwutygodniowym terminie zwrotu. Jeśli tego nie zrobi, termin automatycznie przedłuża się do 12 miesięcy.

Oczywiście, jak w każdym przypadku, istnieją wyjątki od reguły. Jeżeli produkt został kupiony od osoby prywatnej, wówczas nie ma ona obowiązku przyjmować zwrotu. Może to zrobić, jeśli wyrazi dobrą wolę.

W sytuacji, kiedy towar został zakupiony u danego przedsiębiorcy, wówczas w przeciągu dwóch tygodni można go odesłać, ale bez śladów użytkowania. Trzeba także poinformować sprzedawcę o zamiarze odstąpienia od umowy w formie pisemnej. Można zrobić to również mailowo lub ustnie. Zdecydowanie lepiej zrobić to w formie pisemnej, ponieważ będzie wtedy to udokumentowane. Niektóre sklepy internetowe prowadzą osobny formularz zwrotów, który także można wypełnić. Produkt można odesłać na własny koszt. W kwocie zwróconych przez sprzedawcę pieniędzy, musi być zawarty koszt wysyłki produktu do klienta, równy najtańszej opcji z cennika oferowanego przez sprzedawcę.

Zdarzają się sytuacje, kiedy zwrot towaru jest niemożliwy np. jeśli towar został nabyty na dane działalności gospodarczej. Wówczas kupujący nie jest konsumentem, a przedsiębiorcą. Sklep ma również prawo do domowy przyjęcia towaru, jeśli został wykonany na specjalne zamówienie.

Problemy ze zwrotem mogą stanowić także produkty o krótkiej przydatności. Zatem wszelkiego rodzaju żywność lub inne przedmioty, które po otwarciu opakowania nie nadają się do ponownej sprzedaży, nie podlegają zwrotowi.

Mężczyzna kupujący towar przez Internet

Zwrot zakupionego towaru w sklepie stacjonarnym

Ze sklepami stacjonarnymi jest nieco trudniej ponieważ te na ogół, nie mają obowiązku przyjmowania zwrotów towaru. Wyjątek w tym wypadku, stanowią tylko Ci klienci którzy zamawiali dane produkty przez Internet (niektóre sklepy stacjonarne dają możliwość zamawiania online) lub nabywały je poza siedzibą sprzedawcy.

Ponad to, zwrot towaru w sklepie stacjonarnym, nie jest w żaden sposób uregulowany prawnie. Zasady zwrotów są ustalane indywidualnie przez sieć sklepów lub przez właściciela. Możliwość zgłaszania reklamacji czy zwrotu towaru, zależy tylko od dobrych chęci sprzedającego. Jeśli dany sklep daje swoim klientom taką możliwość, wówczas należy się dokładnie dowiedzieć, jakie są warunki zwrotu czy reklamacji. Zdarza się, że zwrotowi nie podlegają określone produkty sklepu jak buty czy biżuteria, lub nie przyjmują zwrotów karty podarunkowej.

Zwrot czy reklamacja towaru jest możliwa, jednak aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek i rozczarowań, należy sprawdzić wszystkie zasady dotyczące sprzedaży. Często niestety lenistwo czy roztrzepanie jest powodem licznych nieporozumień ponieważ, ktoś czego nie doczytał lub nie zrozumiał. A to jest bardzo ważne, podczas składania zamówienia na określony towar.

Scroll to top